Jak wygląda ścieżka zakupowa inteligentnego domu?
Czyli dlaczego branża smart home jest jak branża motoryzacyjna.

Wybór i zakup systemu inteligentnego domu to szereg decyzji, przed którymi przychodzi stanąć inwestorom. Planujesz swój pierwszy smart dom i zastanawiasz się, jak będzie wyglądać ta droga? Wyjaśniamy to na przykładzie, który większości z nas jest dobrze znany – zakup samochodu.

Sześciu na dziesięciu Polaków posiada samochód. Oznacza to, że dla większości z nas proces ten jest całkiem dobrze znany. Auta są z nami ponad 120 lat, co oznacza, że prawdopodobnie już nasi dziadkowie posiadali swój pojazd. Inteligentne domy to branża znacznie młodsza, choć już zdecydowanie nie raczkująca – liczy sobie bowiem około 40 lat.

Oznacza to jednak, że większość obecnie powstających inteligentnych domów to swego rodzaju pionierzy (nasi dziadkowie i rodzice raczej nie żyli w smart domach), a większość z nas nie jest jeszcze w pełni zaznajomiona ze specyfiką działania tej branży.

Tym wpisem chcemy oswoić proces wyboru i zakupu inteligentnej instalacji i pokazać, że tak naprawdę jest on bardzo zbliżony do czegoś, co większość z nas ma już za sobą, czyli wybór samochodu. A więc w drogę!

Inteligentny dom i branża motoryzacyjna

"Poproszę samochód!"

Wchodząc do salonu samochodowego nie wypowiemy raczej powyższego zdania, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że obecnie "samochód" to kropla w morzu producentów, modeli i indywidualnych preferencji użytkowników. 

Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę, że podobnie sytuacja wygląda w branży inteligentnych domów. Tutaj nadal pojawia się przeświadczenie, że zgłaszając się do firmy z branży smart home, możemy po prostu rzucić hasło "Chciał(a)bym inteligentny dom. Ile to będzie kosztować?", a po chwili nasz doradca przedstawi nam najlepszą ofertę. Jednak na to, jaki smart dom będzie dla Ciebie i Twojego domu odpowiedni, wpływa szereg czynników – tak jak w przypadku zakupu auta.

Dowiedz się więcej: Ile kosztuje inteligentny włącznik? >>

ABB basic 55 | ABB priON

Rynek inteligentnych domów jest tak różnorodny jak rynek motoryzacyjny.

W obu przypadkach na samej górze podziału mamy duże koncerny zrzeszające różne marki. W przypadku rynku samochodowego są to np.: FCA, PSA czy Volkswagen AG.

Każdy z tych koncernów ma "pod sobą" grupę marek. FCA to m.in. Fiat, Alfa Romeo, Dodge, Ferrari, Maserati. PSA (Peugeot Societe Anonyme) gromadzi m.in. Citroena, Peugeot’a oraz Opla. Grupa Volkswagen AG zrzesza marki: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Volkswagen, Skoda i kilka innych.

Kiedy weźmiemy pod lupę konkretną markę samochodu, np. Volkswagen, przekonamy się, że oferuje ona szeroki wachlarz różnorodnych modeli aut. Zaczynając od ekonomicznego samochodu do miasta  up!, poprzez znanego wszystkim klasyka – Polo, wygodne rodzinne SUV-y, eleganckiego Arteon'a, kończąc na hybrydowym Touareg'u R czyli "SUV-ie klasy wyższej". 

Dzięki takiemu przekrojowi modeli, jedna marka, jaką jest Volkswagen, jest w stanie dopasować się do potrzeb wielu klientów. 



Skoda

Volkswagen

Porsche
Segment A up!
B Fabia Polo
C (kompaktowe) Scala
Golf
 
D (klasa średnia) Octavia Passat
E (wyższa średnia) Superb Arteon
F (luksusowe)

Panamera
J (SUV) Kodiaq Touareg Cayenne
S (sportowe)

911
Na rynku są też marki luksusowe, takie jak np. Porsche, które dedykowane jest do znacznie węższej grupy klientów niż Skoda czy Volkswagen. Produkowane przez nich samochody plasują się na wyższych półkach cenowych, a klienci decydują się na wybór tej marki z kilku głównych pobudek. Najczęściej jest to moc silnika – nieporównywalna do konkurencji, niepowtarzalny design oraz prestiż płynący z posiadania produktów sygnowanych określonym logo.


Analogicznie podział ten wygląda w branży inteligentnych domów.

Na samej górze znajdują się koncerny takie jak: KNX, Z-wave, Crestron. Dużych koncernów jest tu nieco mniej niż w przypadku rynku motoryzacyjnego, jednak dalszy podział na producentów powoduje mocne rozproszenie rynku inteligentnych domów. 

Na każdy z koncernów składa się od kilkunastu do kilkuset marek. KNX zrzesza ponad 500 producentów. Są to m.in. Gira, Jung, ABB, eKinex czy Basalte. Oferta każdego z nich składa się z szerokiego wachlarza linii produktowych oraz modeli. Część producentów oferuje urządzenia w kilku wersjach cenowych: w wersji budżetowej przeznaczonej np. do niewielkich mieszkań, następnie pojawia się opcja nieco droższa – dla mniejszych domów i kolejno wersja premium.

Warto również wspomnieć, że obok dużych koncernów takich jak KNX czy Z-wave, pojawia się wielu tzw. "wolnych strzelców", czyli małych, autonomicznie działających systemów od indywidualnych producentów. To tak, jakby warsztaty samochodowe produkowały własne modele samochodów pod swoją własną marką.

Powierzchnia domu
 
   
poniżej 100 m2 seria Eco,
wizualizacja Wiser
system Free@Home
100-120 m2 seria Eco
wizualizacja Wiser
Free@Home
120-170 m2 seria Eco,
wizualizacja SpaceLynk

podstawowe serie wykończeniowe (tworzywo)

Control Touch

170-250 m2 Push-button Pro (tworzywo sztuczne)

podstawowe serie wykończeniowe (wykończenia premium)

Control Touch

Sentido 
Eve (ramka +iPad)
Sonos
250-300 m2 Push-button Pro (najwyższe serie wykończeniowe)

PriON / Tacteo

dedykowane panele Comfort Touch

Fibonacci
Eve
Asano
300-500 m2
PriON / Tacteo + Sonos Fibonacci
Ellie
Asano
powyżej 500 m2
PriON / Tacteo + Sonos Fibonacci
Ellie
Asano

Jak kupujemy samochody i inteligentne domy? Proces zakupowy

W przypadku samochodów zwykle sami jesteśmy w stanie mniej więcej określić, jaki model będzie dla nas odpowiedni oraz jakie parametry nas interesują. Branża inteligentnych domów natomiast stanowi dla większości z nas swego rodzaju tajemnicę – świadomość społeczna nie jest jeszcze aż tak rozbudowana, jak w przypadku motoryzacji. Dlatego budując swój inteligentny dom warto zasięgnąć rady eksperta, który nie tylko pomoże Ci dokonać wyboru adekwatnego do Twoich potrzeb, ale także przeprowadzi Cię przez proces projektowania i wdrażania wybranego rozwiązania.

Jak wspomnieliśmy, proces zakupu inteligentnego domu bardzo przypomina zakup samochodu, dlatego teraz przeanalizujemy je krok po kroku.

1. Wybór segmentu rynku

To sam początek naszej drogi. Tutaj określamy potrzeby oraz dostępny budżet. W przypadku samochodu przydatne będzie udzielenie odpowiedzi na pytania: 

✔ jak będę użytkować ten pojazd? (jazda po mieście i dojazdy do pracy – głównie w pojedynkę / rodzinne wycieczki i dowożenie dzieci do szkoły / dalekie trasy ze znajomymi),
jaką kwotą dysponuję? (automatycznie odrzucimy pewne opcje i zawęzimy krąg zainteresowań).

Na koniec tego etapu wiemy, że potrzebny jest nam np. SUV, któremu niestraszne będą rodzinne wycieczki za miasto, długie trasy, a także codzienne dojazdy do pracy. Lub inna wersja: niewielki, miejski samochód, którym poruszać będziemy się głównie na trasie dom-praca-zakupy. Do tego najlepiej, by był elektryczny, bo cenimy sobie ekologię.

W przypadku inteligentnego domu musimy określić podobne kwestie. Wiele wyborów związanych z realizacją projektu determinowane będzie przez jego specyfikę. Co to oznacza? W zależności czy planujesz zakup niewielkiego mieszkania, przestronnego apartamentu, budowę domu o powierzchni 200 m2 lub 2000 m2, nieco inaczej będzie wyglądał dobór różnych systemów i sprzętów.

Tak jak do Fiata i Ferrari stosowane są silniki o zupełnie innych parametrach, tak w osiemdziesięciometrowym mieszkaniu i domu o powierzchni 2000 m2 zastosowane zostaną całkiem inne systemy automatyki.

Segment rynku
Rynek motoryzacji
Rynek nieruchomości
Amałe (mini) - jazda miejska
domy poniżej 100 m2
Bmiejskiedomy pomiędzy 100-120 m2
Ckompaktowe120-170 m2
D
klasa średnia (samochody rodzinne)
170-250 m2
E
klasa wyższa-średnia
250-300 m2
F
luksusowe
300-500 m2
J
klasa samochodów terenowych (SUV)
powyżej 500 m2

Powyższa tabela stanowi nasze własne opracowanie, które powstało w celu zobrazowania porównania segmentów rynku samochodowego i nieruchomości. 

Warto również zadać sobie pytania: Czy będziesz mieszkać w domu/mieszkaniu na co dzień, czy tylko okazjonalnie? Na jakim etapie budowy jesteś? Jakie są Twoje codzienne zwyczaje i na jakich możliwościach szczególnie Ci zależy?

Odpowiedzi na te pytania pozwolą na wstępne zawężenie listy producentów, tak jak w przypadku samochodów.


2. Wybór kryteriów i faworytów

Wybór kluczowych kryteriów

Tak naprawdę dokonując jakichkolwiek zakupów, każdy z nas może kierować się innymi pobudkami.  Na wybór określonych kryteriów wpływ mają nasze zainteresowania oraz typ osobowości. Jeśli jesteś osobą, którą fascynują techniczne zagadnienia, najprawdopodobniej na takie aspekty będziesz zwracał(a) uwagę przy wyborze zarówno samochodu, jak i inteligentnego domu. Z kolei grupa wzrokowców i estetów swoją uwagę skupi na kolorach, materiałach wykończeniowych, teksturach oraz osiągnięciu pięknego efektu wizualnego. Na tym etapie warto zdać sobie sprawę z tego, co kieruje właśnie Tobą. 

Wybór faworytów – marki

Każdy proces zakupowy można przedstawić graficznie w postaci lejka. Początki, czyli góra lejka, to szeroki wachlarz produktów lub usług, spośród których dokonamy wyboru. Im bliżej decyzji o zakupie, tym mniej kandydatów zostaje w naszym zestawieniu, a lejek zwęża się.

Po wstępnym zbadaniu rynku – czy to samochodowego, czy inteligentnych domów – z pewnością dokonasz pewnej selekcji. W przypadku motoryzacji jest to o tyle łatwiejsze, że większość z nas ma z nią pośrednią styczność niemal od urodzenia. Nasi rodzice posiadali przecież samochód określonej marki i z pewnymi z nich sympatyzowali, z innymi wręcz przeciwnie. Część tych przekonań przekazali nam i zwykle nie pozostają one bez wpływu na nasze dzisiejsze wybory. Oczywiście na przestrzeni lat, pod wpływem doświadczeń, sam również wykształciłeś swoje zdanie w tej kwestii i zapewne jest kilka marek samochodowych, które darzysz szczególną sympatią i sentymentem.

Nieco inaczej etap ten wygląda w przypadku inteligentnych domów. Większość z nas buduje dom z inteligentną instalacją po raz pierwszy. Mogłeś zatem nie mieć do czynienia z tym tematem nigdy wcześniej. Branża jest nadal dość "niszowa", trudno zatem by każdy miał o niej wyrobione swoje własne zdanie. W przeciwieństwie do branży samochodowej, tutaj możesz jeszcze nie mieć swoich sympatii i antypatii. Często uzyskanie porady od znajomych również nie wchodzi w grę, ponieważ oni także nie mają doświadczenia w tym temacie.

W takiej sytuacji najlepiej zaufać ekspertom branży. Warto również mieć na uwadze to, że nie zawsze marki, o których jest najgłośniej i które najintensywniej się reklamują, będą dla Ciebie najlepszym wyborem. Wielu godnych uwagi producentów nie jest tak popularnych jak Opel czy BMW – można je raczej porównać do wykonywanego na specjalne zamówienie Bentleya.

Potrzebujesz profesjonalnego wsparcia w kwestii inteligentnego domu?

Porozmawiaj z ekspertem >>

3. Wybór konkretnych modeli 

Po wybraniu ulubionych marek, przychodzi czas na dalszą selekcję i wybór konkretnych modeli samochodów, które Cię interesują. Skoda Fabia, BMW Serii 4 czy może Rolls-Royce Ghost?

Budując inteligentny dom, na tym etapie dokonujemy wyboru konkretnych linii produktowych. Przykładowo, w ofercie Basalte, czyli belgijskiego producenta urządzeń do inteligentnego domu, znajdziesz kilka grup produktowych. Są to m.in.: inteligentne włączniki (Sentido, Deseo, Chopin, Fibonacci), panel do sterowania domem (Ellie), ramki do iPada (Eve, Eve Plus), głośniki czy osprzęt do systemu multiroom audio (Asano). 

Te wszystkie nazwy w pierwszej chwili mogą przyprawić o zawrót głowy – zupełnie jak nazwy modeli samochodów. Ale spokojnie – po krótkim zapoznaniu się z tematyką, wszystko staje się jasne. To właśnie na tym etapie domownicy decydują, jakie włączniki będą zdobić ich ściany, jakie czujniki ruchuzostaną zastosowane oraz za pomocą jakiegopanelu będą sterować domem.

4. Dobór parametrów

Gdy wybierzesz już swojego samochodowego faworyta, możesz go jeszcze bardziej dopasować do swoich potrzeb. Zaczynając od kwestii tak istotnych jak silnik czy typ nadwozia, poprzez pakiety wyposażenia, materiały wykończeniowe oraz kolory, kończąc na dodatkowych pakietach indywidualnych.

Na tym etapie ścieżki zakupowej smart home, możesz wybrane przez siebie produkty spersonalizować. Co to oznacza? Podobnie jak w przypadku zakupu samochodu, w inteligentnym domu możesz wybrać wykończenia produktów – większość z nich dostępna jest w kilku lub nawet kilkunastu wariantach cenowych. 

Jest to również czas, kiedy podejmowane są decyzje dotyczące sposobu zaprogramowania instalacji. Wraz z integratorem, czyli wykonawcą systemu smart home, domownicy określają, jakie funkcje będą potrzebne w poszczególnych pomieszczeniach.

Odpowiedni silnik dla smart home

System inteligentnego domu jest jak samochód – pewne elementy są niezbędne do jego poprawnego działania, inne zaś stanowią dodatek, zwiększają komfort użytkowania, podnoszą prestiż. W obu przypadkach w pierwszej kolejności musimy zadbać o odpowiedni silnik – bez niego ani rusz. W przypadku inteligentnego domu będzie to wybór odpowiedniego systemu oraz jego parametrów. Moc silnika dopasowywana jest do modelu auta (w Fiacie 500 nie montują tych samych silników, co w Ferrari). Zgodnie z ta zasadą, system smart home powinien być dobrany indywidualnie dla Twojego domu. Tak, by był jak szyty na miarę.

Kiedy wybierzesz swój silnik smart home, czyli odpowiednio dopasowany system, możesz zdecydować, czy chcesz zainwestować w dodatkowe udogodnienia, czy zostaniesz przy podstawowej wersji.

Czas na zakupy?

Mamy nadzieję, że powyższym wpisem przybliżyliśmy Ci nieco proces zakupowy inteligentnego domu i wiesz już, że system musi zostać dobrany indywidualnie, a do przygotowania rzetelnej wyceny potrzebne są szczegółowe informacje zarówno o projekcie, jak i o potrzebach i wymaganiach mieszkańców domu lub mieszkania.

Jeśli potrzebujesz wsparcia ekspertów przy wyborze swojego smart domu, skontaktuj się z nami, a z przyjemnością przeprowadzimy Cię przez świat inteligentnych domów.

Umów konsultację projektu >>


Udostępnij ten wpis!

Przeczytaj także:

Ile kosztuje inteligentny dom?
Poznaj cenę systemu smart home.